Pokud vyjedete v zimě s autem, které má zamrzlá okna, pak vám hrozí jisté nebezpečí. A nejen vám. Můžete snadno někoho přehlédnout a pak jsou následky mnohdy fatální. Stejně nebezpečná (možná ještě o něco více) je námraza u letadel.

·        I tady platí, že by měl každý kapitán letadla obejít celý stroj a zkontrolovat, zda nehrozí podobné nebezpečí.

V případě letadla je to ale na rozdíl od automobilu trochu jinak. Zatímco v autě jsou pro řidiče nejzranitelnější místa právě okénka, u letadla nehrají až tak důležitou roli.

o   Tady jsou klíčové

–         okraje motoru

–         náběžné hrany křídel

–         ukazatele dynamického i statického tlaku vzduchu

–         ukazatele teploty.
sníh na letadle

Kdy se letadlo musí odmrazit? Pokud se sejdou dva faktory.

1)    Teplota se pohybuje kolem třech stupňů nad nulou.

2)    Nastala zvýšená vlhkost vzduchu a tím pádem se může objevit jinovatka, mrznoucí mlha a další nebezpečné srážky.

V těchto případech dochází k námraze na letadle při klidovém stavu na letišti.
letadlo na sněhu

S námrazou by stroj nemusel vzlétnout

Námrazy, které vzniknou během letu, se musí odstranit pomocí automatických mechanismů. Křídla a další součásti se ohřívají pomocí proudu teplého vzduchu nebo elektrickým proudem.

·        Mohou se také preventivně potáhnout speciálním gumovým povlakem.

·        Povlak se v pravou chvíli nafoukne a popraskaná námraza odpadne.

Stojí-li letadlo na ranveji a je zapotřebí jeho odmrazení, pak se provede urychleně před vzletem letadla. Což znamená, že už jsou cestující na palubě a letoun má spuštěné motory. Při vzlétání se totiž spotřebuje velké množství paliva, a proto se během tohoto procesu vypínají ohřevy křídel a další systémy. Je tedy nutné vše urychlit na co nejkratší možnou dobu.

o   Pokud by se letadlo neodmrazilo, zhoršilo by to aerodynamické vlastnosti.

o   Došlo by k poklesu vztlaku a letadlo by se nemuselo ani zvednout od země.